Vi i Brott AS er fire venner med felles interesse for padling. Vi har stor tro på hybridkajakker, skrog som er basert på det samme prinsippet som surfski, som ikke fylles med vann ved velt. Dette er farkoster som vi selv har brukt mye under forskjellige forhold på Nordvestlandet, og som vi har fått stor begeistring for. Vi har derfor importert fire kajakkmodeller fra surfskienes hjemland - Sør Afrika. Sortimentet omfatter hybridkajakker (turkajakker) og surfski for treningspadling eller bølgelek. Padleglede og -sport med høy sikkerhet De fleste som har padlet litt har opplevd å ha en liten klump i magen en gang eller to, en liten stemme i hodet som sier at hvis jeg nå går rundt, kan turen ende alvorlig. Det kan hende at du ikke er sikker på om rutinene ved velt er helt innarbeidet. Eller at bølgene du omgis av er i overkant krappe og ”rotete” for entring av kajakken fra sjøen. Eller at det har blåst opp siden du forlot land. Eller at du lurer på om bekledningen er tilstrekkelig hvis man må padle hjem etter en velt. Noen padleturer blir annerledes enn man hadde tenkt seg. Kajakkmodellene våre forener gode bruksmessige egenskaper med spesielle og viktige sikkerhetsdetaljer. Fordi vi vet at gleden ved padling er så mye større når man har marginene på sin side. Hvis padlingen blir angstfylt, er kajakken i fare for å støve ned i garasjen... Kajakker har svært ulike egenskaper, tilpasset ulike formål, og ulike modeller vil være høyst ulike med hensyn til detaljer av betydning for sikkerheten. Markedet oversvømmes av modeller som er sensasjonelt billige, ofte med lav vekt, fartsegenskaper, moderne materialtyper som karbon eller kevlar osv. Alle kajakkermodellene våre er hybridkajakker. Det enkle og geniale prinsippet for surfski er overført til turkajakker. Kajakkene forener det beste fra to verdener: padleegenskaper fullstendig som for tradisjonelle kajakker, og sikkerheten som for de såkalte ”sit-on-top” kajakkene som tradisjonelt har vært solgt til leirskoler, campingplasser og lignende for utlån til mindre dedikerte padlere. Prinsippet er enkelt: Tenk deg skroget som et rør, der cockpiten er dannet ved at man har presset ned en brønn, i stedet for å skjære ut et hull på toppen. I bunnen er det to små, gjennomgående lensehull. Når skroget er i bevegelse på vann skapes et undertrykk som effektivt suger ut den lille skvetten med vann som pipler inn når kajakken står stille. På tur-modellene er det montert en ”coaming” – et tak over bena. Opplevelsen av å sitte i denne kajakken er da identisk med sitteopplevelsen i en hvilken som helst tradisjonell kajakk. Prinsippet har ingen som helst innvirkning på kajakkens oppførsel i sjøen eller måten du padler på. Hva er vitsen med dette? Man oppnår flere ting, sikkerhetsmessige, så vel som praktiske.
Men hovedpoenget er at når du går rundt (- og det gjør du før eller siden, hvis du har tenkt å padle aktivt! -) kan du umiddelbart, svært enkelt komme deg ombord igjen og padle videre. Det vil ikke være vann i skroget i det hele tatt. Lensepumpen som man ellers må ha med seg er helt unødvendig – båtene kan simpelthen ikke fylles med vann! Dette er mer vesentlig enn du kanskje umiddelbart skulle tro. For det er tiden du ligger i sjøen – før du er i stand til å padle videre (evt. til land), som utgjør det viktigste faremomentet ved en velt! Å slippe å bruke lensepumpe mens man ligger i vannet og blir nedkjølt, eller når man forsøker å balansere i grov sjø med kajakken ustabil pga vann i skroget, er en betydelig fordel! Utformingen av cockpiten på en kajakk fra Brott AS er slik at den fasiliterer entring, ved at åpningen er relativt stor, og fribordet lavt.
Sprutetrekket som de fleste turpadlere er vant med kan utelates under padling med en hybridkajakk i den varme årstiden. Sprutetrekk tjener to formål: det mest opplagte er å hindre oppsamling av vann i sittebrønnen. Det andre er å holde på varmen. Den førstnevnte funksjonen kan sees bort fra når det gjelder hybridkajakker, ettersom vann ombord (fra årebladet, fra regn eller brottsjøer) jo blir suget ut kontinuerlig. Å sitte festet til kajakken, som man jo er med sprutetrekk, medfører at du blir hengende opp-ned under båten etter en velt. Og må håpe at du har husket å gjøre festehempen tilgjengelig, slik at du med en anstrengelse får løsnet trekket og kan falle ut. Å slippe denne manøveren, og å kunne falle sideveis – uten nesten å få hodet under vann – kan selvsagt være en kjempemessig, sikkerhetsmessig fordel. Det anbefales ellers å benytte åresnor og gjerne en snor med feste til benet eller padlevesten. Bølgepadling På Nordvestlandet er det gode muligheter for bølgesurfing, som er en sport med økende interess i Norge. Sporten er utviklet i Sør Afrika, hvor også våre kajakkmodeller er produsert. Surfskiene RS og Jester er laget med tanke for treningspadling og bølgelek, men egner seg også helt utmerket til litt mer aktiv padling på flatt vann. De har roret noe lengre frem enn vanlige turkajakker, slik at svingresponsen blir raskere enn mange er vant til. Ellers er de raske og lette - svært velegnet til håndtering av èn person av og på biltak mm. Turkajakkene Swift og Fusion er også lette, med svært sterke og lette glassfiberskrog, men luker o.a. detaljer gjør jo at de nødvendigvis må bli litt tyngre enn surfskiene. De er begge lekne og raske farkoster som man blir glad i å bruke - Swift med litt mer vektlagt stabilitet, Fusion litt mer fart.